Nyomtatás

A végéhez közeledik a Nagykunsági-főcsatorna fejlesztése

.

1Befejezés előtt áll a Nagykunsági-főcsatorna, vízkormányzás szempontjából legfontosabb műtárgyainak rekonstrukciója, fejlesztése – derült ki a munkaterület legutóbbi bejárásakor, amelyen részt vettek a beruházó KÖTIVIZIG szakemberei, a műszaki ellenőr, és a kivitelező cég vezetői.


A Komplex Tisza-tó Projekt részeként, nettó 461millió forintból megvalósítandó beruházás során megújul a Körös-völgyi vízpótlásban és az alföldi öntözési, halastavi vízigények kielégítésében meghatározó szerepet játszó főcsatorna három legfontosabb műtárgya. A főcsatorna üzemeltetésében, a vízszint szabályozásában ugyanis kiemelt jelentőséggel bírnak a 14-es számú (Örményes, Budapest–Nyíregyháza vasúti fővonal keresztezése), a 31-es (Kétpó, Bp. – Békéscsaba vasútvonal) és 34-es számú (Mezőhék, Martfű-Öcsöd közút) bögéző, azaz adott szakaszon a vízszint tartására képes műtárgyak. Ezek korszerűsítése, rekonstrukciója azért indokolt, mert az üzembe helyezés óta elhasználódtak, üzembiztonságuk csökkent. A további műszaki állapotromlás pedig veszélyeztetné a rendszer szakaszolhatóságát, kockázatossá tenné a feltöltést és leürítést, a vízszintek tartását, kilátástalanná a bögénkénti különböző igények (vízellátás, belvízbefogadás) akár egy időben történő kielégítését, s nem utolsósorban romlana a vízminőség.
1A közbeszerzésen nyertes kivitelező – a VÍZÉP-Kör Kft. és a KÖTIVIÉP ’B Kft. alkotta konzorcium – bő egy éve, január 23-án vette át a munkaterületet. Tekintettel a főcsatorna számos funkciójára, a nehézségek jó része arra vezethető vissza, hogy a vállalkozásnak az építés, felújítás nagy részét a vízszolgáltatási idényen kívül kell végrehajtania. Az eltelt egy év alatt a konzorzium a tervekben meghatározott munkálatoknak a zömét napjainkra már elvégezte. Nagyrészt elkészült, illetve még folyamatban van az említett műtárgyak al- és felvizi burkolata hibáinak kijavítása, az esetleges kiüregelődések megszüntetése, a vasbeton szerkezetek megfelelő felületkezelése, ahol szükségessé vált, a régi acélszerkezetek cseréje, új szegmenstáblák beépítése, továbbá a mozgató berendezések felújítása. Mivel a 14-es és 31-es műtárgyakkal ellentétben a 34-esnél nincs villamos hálózat, az itt létesítendő motoros zsilipmozgató rendszert napelemekkel és áramfejlesztővel kombinált vezérlőrendszer felügyeli majd. 

Laczi Zoltán (KÖTIVIZIG)