Nyomtatás

A végéhez közeledik a Nagykunsági-főcsatorna fejlesztése

.

1Befejezés előtt áll a Nagykunsági-főcsatorna, vízkormányzás szempontjából legfontosabb műtárgyainak rekonstrukciója, fejlesztése – derült ki a munkaterület legutóbbi bejárásakor, amelyen részt vettek a beruházó KÖTIVIZIG szakemberei, a műszaki ellenőr, és a kivitelező cég vezetői.

Nyomtatás

Megkezdődött a kiskörei hallépcső próbaüzeme

.

A Komplex Tisza-tó projekt keretében – országosan egyedülálló méretű – hallépcső épült Kiskörén, a duzzasztómű mellett. Az Európai Unió támogatásával, 740 millió forintból megvalósult fejlesztésnek köszönhetően megteremthető a folyó és a tározótó folyamatos ökológiai kapcsolata.

IMG 0621 honlapra

A 7,6 milliárd forint összköltségű Komplex Tisza-tó Projekt (KEOP-2.2.1/2F/09-2011-0001) egyik kiemelt célja a tározó ökológiai egyensúlya alapjainak hosszú távú megteremtése. A beruházás egyik elemeként hallépcső épült a Kiskörei Vízlépcsőnél, ennek révén már biztosítható a folyóban és a tóban otthonra lelt vízi állatvilág folyamatos „közlekedése”, fel- és leúszása, megkerülve a duzzasztóművet. Eddig nem állt fenn az a lehetőség a halak számára, hogy az alvízről a felvízre ússzanak akkor, amikor a vízlépcső zsiliptáblái zárt állapotban voltak és csak az erőmű turbináin keresztül áramlott a víz, ami úgynevezett kisvizes időszakban jellemző. Általában rövid az árvizes periódus, amikor az elzáró táblák nyitva vannak, így a halak szabadon közlekedhetnek. A hallépcső megépítésével orvosoltuk ezt a problémát – emelte ki Lovas Attila, a projektgazda Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság igazgatója. Hozzátette: a közelmúltban megkezdett próbaüzem igazolni látszik azt, hogy a hallépcső képes ellátni nélkülözhetetlen ökológiai funkcióját.

A mintegy 120 ezer köbméternyi földmunkával, természet-közeli műszaki megoldásokkal kialakított, 1371 méter hosszú, akár 10 méteres vízszintkülönbséget áthidaló vasbeton- és terméskő-labirintus három szakaszra osztható. A felső szakasz az állatok Tisza-tóból történő kiléptetését szolgálja, az átlagosan 15 méter széles középső szakasz biztosítja az átjárhatóságot, míg az alsó, torkolati szakasz az alvízi kapcsolatot teremti meg.

A mesterséges patakként funkcionáló ökológiai folyosó felső szakaszának központi elemeként 180 méter hosszúságú tápcsatorna épült a téli kikötő és az üzemi út között, az üzemi út alatt pedig az árvizek kizárását és a víz betáplálását szabályozó műtárgy létesült. Itt helyezték el azokat a monitoring berendezéseket, amelyek a hallépcső hatékonyságának ellenőrzését teszik lehetővé, s halbiológiai kutatások terepéül szolgálnak.

A kedvező átjárási feltételeket a természet-közeli bukókhoz épített, úgynevezett réselt halátjáróként kialakított műtárgyak biztosítják. (Ezek mélyküszöbű nyílásai szolgálják az év teljes időszakában – téli, alacsonyabb vízjáráskor is – a halak számára az átjárhatóságot.) A középső szakaszon medencesor és „pihenőtó” várja a halakat, mielőtt folytatnák útjukat.

Nyomtatás

Aktuális munkálatok a Tisza-tónál

.

Tájékoztatásul közöljük, hogy a Komplex Tisza-tó Projekt kivitelezője, a „K és H” Konzorcium az alábbi munkálatokat végzi:

50. hét (2014. december 08. – december 14.) – Tart a VI-os műtárgy gépészeti felújítása

Kotrási munkák: A Kis-Tisza 2+100 – 2+600 szelvények között, illetve a tiszafüredi Holt-Tiszánál zajlik a hidromechanizációs kotrás.

Műtárgyépítési munkák: A Hallépcső esetében folyamatosan tart a próbaüzem, a monitoring és a műtárgyelemek folyamatos ellenőrzése.

A beeresztő műtárgyak esetében víztartási próba zajlik a szélső és a középső nyílásoknál. A művelet 2-2 darab nyílást érint. A próba mellett a kezelő épületek átalakításán dolgozik a kivitelező.

Az öblítő műtárgyakkal kapcsolatos munkálatok jelenleg a VI-os műtárgyat érintik. Műhelyben végzik a lakatos munkákat, és folytatódik a gépészeti felújítás is.
Mindezeken kívül, tart a VI-os műtárgy meder rehabilitációs kőmunkája.